پاسخی دندان شکن

سلام به همه دوستان عزیز بازدیدکننده.

مدتی است که بعضی وبلاگ های اونوری اومدن و "کارشناسانه" حدیثی را علم کرده اند که بدین شرح است:

امام صادق (ع) فرمودند : هر پرچمی قبل از قیام قائم برافراشته شود، صاحب آن طاغوتی است که در برابر خدا پرستش می شود.

در این مطلب،پاسخی دندان شکن به این دست از دوستان از منبعی که در پایان ذکر می شود می دهیم که ببینیم باز بحثشان چیست؟

 

 

پاسخ را در ادامه مطلب بخوانید

چند روایت به این مساله اشاره می کند که هر قیامی قبل از قائم (عج) باطل است. که برای فهم صحیح این روایات باید چند مساله را مد نظر قرار داد.
خبر واحد
1-در مسائل اعتقادی ، نمی توانیم به خبر واحد اعتناء کنیم. یعنی حدیثی که بیان آن توسط امام معصوم مشکوک باشد ، نمی تواند حجیت قطعی در بحث های عقیدتی داشته باشد. و با مسلمات دینی معارضه کند.
تعارض با مسلمات دینی
2- یکی از معیارهای سنجش احادیث ، بررسی عقلی آنها ، با توجه به مسلمات دینی است. که از نظر عقلی و با رجوع به اعتقادات مسلم ، این دسته از احادیث نمی تواند مورد قبول قرار گیرد. چون :
الف) عدم جواز قیام یعنی پذیرش ظلم و سکوت مطلق. که قطعا از منظر دینی ما جایز نیست.
ب) عدم جواز قیام یعنی خداوند بندگان خدا را برای مدتی طولانی به حال خود رها کرده و بسیاری از احکام حکومتی تعطیل می باشد. در حالی که دین خدا همیشگی است.
ج) عدم جواز قیام یعنی بندگان در عصر غیبت ناچار از ارتکاب فعل حرام ، سکوت در مقابل حکومت طاغوت ، هستند
تعارض با قرآن
2- یکی از معیارهای بررسی احادیث ، ارائه آن به قرآن برای سنجش سازگاری و یا عدم سازگاری است. و در صورت تعارض یک حدیث با قرآن ، باید آن حدیث را مورد اعراض قرار داد. وجود احکام حکومتی در قرآن ، دستور امر به معروف و نهی از منکر ، مباحث جهاد و ... ، به ما نشان می دهد که هر حدیثی حکومت دینی را برای دوره ای رد کند ، حدیث صحیحی نیست.
تعارض با روایات بسیار
3- این دسته از احادیث (که هر قیامی را قبل از قائم (عج) طاغوت می خواند) ، با دسته های متعددی از روایات منافات دارد و همین تعارض سبب رد این دسته از احادیث می شود.
الف) تمام روایاتی که اثبات کننده ولایت فقیه در دوره غیبت است ، نفی کننده این دسته از روایات است.
ب) روایاتی که به قیام های متعدد اشاره می کند و حمایت و تائید اهل بیت از آنها را بیان می کند. از جمله قیام زید (که امام صادق ع در روایتی می فرماید : به خدا قسم عمویم شهید شد (علامه امینی، الغدیر، ج 3، ص 70)، قیام مختار که بعد از 5 سال اندکی داغ اهل بیت را تسکین داد ، و قیام های متعدد حسنی ها
ج) روایاتی که بیان کننده ارزش انتظار و تشویق به آن است. با توجه به اینکه قطعا معنای انتظار زانوی غم بغل کردن نیست ، بلکه اقدام عملی می خواهد. مثلا :
گروهی از جوانان بنی هاشم به محضر رسول خدا (ص) آمدند، پیامبر (ص) با دیدن آن ها دگرگون شد و چشمش پر از اشک گردید و آثار ناراحتی از چهره اش آشکار شد، آن ها علت پرسیدند، فرمود: «ما خاندانی هستیم که خداوند برای ما آخرت را بر دنیا برگزید، و خاندان من بعد از من گرفتار رنج های شدید و تبعید و کنارزدن از مقام هایشان می گردند تا این که گروهی از مشرق می آیند که با آن ها پرچم های سیاه است، خواهان نیکی و عدالت می شوند، ولی به خواسته آن ها اعتنا نمی شود، آن گاه آن ها مبارزه و نبرد می کنند و سرانجام یاری شده و پیروز می گردند، و آن چه را می خواهند به آن ها می دهند، ولی آن ها پذیرا نمی شوند تا آن را به شخصی از خاندانم بسپارند، آن گاه آن شخص سراسر زمین را آن گونه که از ظلم پر شده پر از عدالت می کند، هر کدام از شما آن زمان را درک کند باید به قیام کنندگان بپیوندد، هرچند روی برف ها سینه خیز برود .( تفسیر پیام قرآن، ج 10، ص 83)
د) روایاتی که به پیش بینی حوادث قبل ظهور می پردازد و به مدح روی می آورد . مثل : مردی از اهل قم قیام می کند، مردم را به سوی حق دعوت می نماید، جمعیتی نیرومند که مانند پاره های آهن (سخت و استوار) هستند، به گرد او جمع می شوند که طوفان های حوادث آن ها را نمی لرزاند، و از جنگ با دشمن خسته نمی شوند، و ترس به آن ها راه ندارد، و توکلشان به خداست . (محدث قمی، سفینة البحار، ج 2، ص 446، واژه قم)

صحت روایات در صورت معنای دیگری
آنچه تا این جا بررسی شد ، با توجه به یک نوع فهم از این دسته روایات بود. و نشان داده شد که اگر مدلول و منظور این روایات نفی هر گونه قیامی باشد ، قطعا این روایات مردود هستند. اما اگر منظور این روایات مطلب دیگری باشد ، صحت آنها را می توان پذیرفت. مثل اینکه :
1-اگر کسی برای خود پرچم بر افرازد و بدون دعوت به اصل دین و زمینه سازی برای ظهور حضرت (عج) قیام کند ، قیامش طاغوتی است.
2- منظور از نفی قیام در چند مورد خاص بوده و آنها نیز همان مواردی هستند که شکست قیام ها روشن بوده و نباید در آن موقع خود را به خطر می انداختند. همان گونه که امام صادق (ع) عدم قیام خود را به دلیل کمی پیروان بیان می کنند.
3-منظور پرهیز دادن از فریب بنی عباس بوده باشد.

منبع مطلب: سایت سوال سیتی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

نوشته شده در تاريخ 18 دی 1393برچسب:, توسط شهید همت